Etappe 1: Veitastrond - Breistølen

<- Prolog Etappe 2 ->

Dagens etappe er 125 km lang

Veitastrond er startpunktet for etappe 1, en etappe som vil ta oss ned til fjorden, opp til Kaupanger, ferge over fjorden igjen og fra Lærdal ved havets overflate til Breistølen på snaut 1100 meters høyde. Men vel oppe har vi også nådd høyeste punkt inntil vi starter på alpene. På etappen er det to tunneler som må passeres i bil – før og etter fergeleiene på begge sider.

Fra Veitastrond er det fin kjøring mot Hafslo til Sogebakken som gir en liten forsmak på oppover-sykling. Fra Hafslo videre ned til Sogndal og opp igjen til Kaupanger før vi triller ned mot ferga. Fra Lærdal er det jamn stigning helt opp til Breistølen, selv om meterne er litt hyggelige fordelt opp gamlevegen.

01 veitastrond-breistølen KART

 

 

01 Kommuner og Lionsklubber

Løypeprofil:

01 Veitastrond-Breistølen PROFIL

Attraksjoner:

Tungestølshytta

Tungestølen/Austerdalsbreen på Veitastrond er to spennende besøksmål på samme turen. Den Snøhetta-tegnede turisthytta er vel verdt et besøk med sin fantastiske beliggenhet og utsikt, på halvannen time kan du gå til Austerdalsbreen, brefallet som fikk Slingsby i sin tid til å beskrive det som «the finest ice scenery in Europe».

Austerdalsbreen
Fiske Hafslovatnet

Ørretsfiske Hafslovatnet er attraktivt, og mulig med fiskekort. I det grunne vannet med sandbunn, 9 km2 stort, er det bygd opp et godt ørretfiske der snittvekta ligger på 300 gram, men også storfisk på 3-4 kg lar seg lure. Beste fisketida er i juli og august.

Sogn Skisenter har et av de lengste skitrekkene i landet på 1845 meter, 1400 meter med flomlys. Det er flere trekk, inklusive barnetrekk. På toppen finner du et eldorado av løyper.

Sogn Skisenter 2
Lærdalstunnelen

Lærdalstunnelen overtok som verdens lengste veitunnel – da den ble åpnet av kong Harald i år 2.000. Tunellen er 24,5 km lang, kostet en drøy milliard i 2.000-kroner, og hele 200.000 fjellbolter ble brukt for å sikre fjellet der tunneltaket er dekket med 50.000 kubikkmeter sprøytebetong.

Borgund Stavkirke

Borgund Stavkirke regnes som den best bevarte av norske stavkirker, datert til år 1150 – 1200. Det er også bygget opp et stavkirkesenter i tilknytning til området.

Vindhellavegen

Vindhellavegen starter 300 meter fra stavkirken. Den 2,7 km lange veistrekningen, med høye murer i bratt terreng, er vel verdt et besøk. Dette er den autentiske kongevegen gjennom det trange Vindhella-skaret. Tross krevende forhold og bratt stigning framstår nå veien som kanskje norges vakreste vegkulturminne.

RAPPORT:

Etter en fantastisk kveld før starten med basar, underholdning og stappfull sal (og der jeg fikk rappe med Kelly, Sylvia og Baste) - var det klart for start kl. 10.00 i minus 10 grader med ordfører ( gave på 25.000) - NRK TV, ungene i barnehage og skole med flagg, norskundervisningen i Luster og bygdefolket. Ordfører Ivar ledet klar-ferdig-gå - og turen hadde startet!

Bård, Morten og jeg hadde en kjølig morgenstund og tunnellpasseringer med Mortens hodelykt holdt i hånda som lyskilde. Ingen problemer, og rørende å oppleve barnehage og skole på Hafslo stå langs veien med flagg og jubel til vi ble stoppet av Lions Luster med sjekken på 65.000 - gave fra klubben inkl. basaren dagen før som de sto ansvarlig for. Leidulf ledet også an med omsorgsheimens elsykkel mot Stolpen med kone og mor i passasjersetet.
Deretter vat det å trille ned mot Sogndal og ventende Sogndal Lions og ordfører Menes. Nytt hyggelig treff, 25.000 i gave fra Lions, 5.000 fra kommunen.

Klatringen opp til Kaupanger gikk greit. Det ble litt stressete med bobil og klargjøring før tunnellen ned til fergs med resultat at en bakluke gikk opp og ripte opp bil på ferga. Litt styr vel i land, men en midlertidig løsning til vi forhåpentligvis får fikset det i Tyskland.

Fra Hafslo fikk vi med noen el-syklister også, to til fra Lærdal. Godt følge opp mot Borlaug det vi stanset for kvelden. Grei 1. etappe unnagjort, 124 kilometer. Morgendagen venter med stigning opp til 1137 meter, men vi er klare!

Del på sosiale medier